online:
Jaký je rozdíl mezi strachem a úzkostí-jak je zvládat?

Strach se projevuje jako hlavní příznak u řady duševních poruch a vždy se vztahuje ke konkrétnímu předmětu nebo situaci,zatímco úzkost může být zdánlivě bez příčiny.

Asi všichni víme, úzkost vyvolává stres.Tělesné nebo duševní projevy stresu vyvolávají např.fantazie o tom, že se v těle něco  hrozného děje.To úzkost zvyšuje a v bludném  kruhu zvyšuje i příznaky stresu.

Funguje to asi takhle-

katastrofické fantazie-úzkost-katastrofické fantazie-projevy stresu-katastrofické fantazie-a pořád dokola.

Ten bludný kruh je ale třeba přerušit.

Malý příklad:

jsem zdravý jako řípa a zjistím, že mi buší srdce.Jakmile se začnu strachovat,že je to projev infarktu-srdce se mi rozbuší ještě více.

Místo toho, abych takhle šílel je zapotřebí:

*seznámit se s projevy stresu a uvědomit si, že jde o přirozenou lidskou reakci.

*položit si otázku, zda infarkt je jediným způsobem,kterým si bušení srdce vysvětlit a pak hledat další možná vysvětlení

*odvést pozornost jinam/třeba vymýšlení synonym pro slovo klid-nebo opakovat nějaká slova, která vás uklidní/

*své myšlenky počítat,jako by to byly mandarinky a za každou myšlenkou udělat pomyslnou čáru-získáte větší odstup.

*užitečné je zkoumat myšlenky,které úzkost zhoršují.

ZAPLAVENÍ.

V odborné literatuře se objevil následující dramatický příběh.

Jeden člověk léta trpěl chorobným strachem z volného prostoru.Jeho choroba pokročila tak, že už nevycházel z domu.

Rozhodl se spáchat sebevraždu a to tak, že vyjde ven na náměstí a tam zemře strachy.Udělal to, vyšel ven a nic se nestalo.Vlastně ano-zbavil se strachu.

Uvedený postup se užívá při léčbě chorobného strachu-který se nazývá zaplavení.

Dá se tak například léčit strach ze zvířat, pavouků apod.

-viděli jsme určitě v televizu všichni.

Určitě to není příjemné-vzít pavouka do ruky nebo pohladit psa,když se bojím-ale pomáhá to.

Expozice-neboli vystavení se.

Naštěstí existují i jemnější techniky.

K nim patří například postupné vystavování se předmětu strachu,což se může dít buď v realitě nebo ve fantazii.

Zde se začíná opatrně méně náročnými procesy a přechází se k náročnějším.

V případě strachu z hlodavců by bylo možné např.začít namalovanou myškou a k živým potkanům přejít až po delším čase.

Systematická desenzibilizace.

Při ní se člověk naučí dobře relaxovat.Nahrávky jednoduchých relaxačních technik si můžete zadarmo stáhnout z www.drnespor.eu

Ve stavu uklidnění a uvolnění se pak postupně můžete učit zvládat stále obtížnější podněty.

Třeba-někdo má strach z letecké dopravy.Desenzibilizaci může začít představováním si autobusu,který jezdí na letiště,po čase přejde k letištní budově z velké dály a skončí třeba nouzovým přistáním letadla.

Aplikovaná a částečná relaxace.

Při ní člověk uvolní pouze část těla.Při relaxaci během cestování v metru není nutné ležet na zemi,ale můžeme si vsedě uvolnite třeba jen pravou ruku nebo obličej,aniž by si toho někdo všiml.Při strachu a úzkosti je to velmi účinné.

PRAKTICKÉ RADY.

Specifickým případem je strach z něčeho neznámého.

Pak je dobré vyzkoušet si některou z následujících technik:

Velmi důležitá je také důvěra,kterou lze z pohledu člověka vyjádřit asi takto:

"začínám věřit,že dostanu to nejlepší v každém okamžiku,což ale neznamená, že mi to bude vždacky chutnat".

Dýchání.

Poměrně jednoduchý způsob,jak zmírnit úzkost a strach je dát do pořádku své dýchání.

Především je třeba dbát na to, abychom dýchali do břicha a výdech aby byl  úplný a dostatečně dlouhý.

Břišní dech s uvolněným břišním svalem při nádechu uklidňuje a dá se nenápadně používat i v každodenním životě.

Modelování.

Při modelování je modelem terapeut a pacientovi pomáhá tím, že mu předvede to, čeho se pacient bojí.Třeba-strach z hmyzu.

Terapeut může předvést,jak se kamarádí s nějakým pavoukem nebo broukem.To samo strach pacienta zmírní.

Příprava.

Představme si,že nás čeká nepříjemné jednání.Tady pomůže rada,kterou jsem už dávala-zahrát si tu scénu s obměnami před zrcadlem-nestyďte se-je to velmi účinné-po několika scénkách budete situaci zvládat a jistě to dopadne dobře.

Sebeovládání při léčbě deprese.

Tady může pomoci jen lékař-zvláště při těžkých depresích.V kombinaci s léky je léčba velmi účinná.

Roztlačte vozík.

Představte si vozík s těžkým nákladem.Uvést ho do pohybu vyžaduje značné úsilí.Když už ale jede- je snadné ho udržovat v pohybu.Podobně má depresivní člověk problém,přimět se k nějaké aktivitě,ale když už se přinutí,je pokračování poměrně snadné.

Navíc tím dojde ke zlepšní nálady.Ale opatrně zvyšujte zátěž,aby nedošlo ke stavu vyčerpání.Lépe je postupovat pomalu a vytrvale.

Vychytávání depresivních myšlenek.

Depresivní člověk bývá typicky zaplaven myšlenkami typu-" nic nemá cenu" nebo " nic nedokážu".

Všechno co ho v životě potkává,zpracovává depresivně a pasivně.


Třeba-soused ho nepozdraví- myšlenka- už mi ani nestojím za pozdrav.Jenže co když je soused krátkozraký?

 

Jak přistupovat k depresivním myšlenkám?

*zeptat se sám sebe,zda jde skutečně o jedinou možnost,jak si danou skutečnost vykládát

*zastavit myšlenky např.ve stavu uklidnění

*vyvolat opačné myšlenky a třeba si připomenou situace,kdy se nám podařilo něco dobrého

*myšlenku nezúčastněně a uvolněně pozorovat a nebrat ji vážně-můžete si říci- a hele zase na mne leze depresivní myšlenka-to znám.

 

DEPRESE A KOMUNIKACE.

O důležitosti komunikačních dovedností víme, že se dají naučit jako násobilka.

Schopnost dobře se dorozumět s druhými lidmi zlepšuje náladu a lepší nálada usnadňuje komunikaci.

Je možné začít tím nebo oním.

 

Smíchem proti úzkosti,hněvu i nudě.

 

Emoce snadno přecházejí ve svůj opak / láska v nenávist-nenávist-láska/.

Jinak tedy řečeno-smích pomáhá překonat negativní emoce,pomáhá zbavovat se negativních emocí i nepříjemných duševních stavů.

* při úzkosti nebo strachu se začněte smát vysokým smíchem a pak přejděte do svého normálního smíchu.

 * při hněvu začněte naopak hlubokým,hrdelním smíchem a přejděte k normálnímu.

*smích,který přemáhá nudu,je příjemný a melodický.Potkají -li se dvě mírně se nudící paní,.cosi si vyprávějí a smějí se způsobem,který připomíná zpěv.

 

 

volně podle knihy-jak zlepšit sebeovládání-MUDr.K Nešpor.

 

A můj dodatek: Mračit se nebo usmívat- je stejná námaha-jen výsledek je jiný.

 

                                      

online:
S TROCHOU NADHLEDU-Denní horoskopy
ANDĚLSKÉ KARTY-vylož si
Sedni si v klidu,klikni na obrázek-obrázky se mění samy,vnímej mantru
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one