online:
                                                

SIESTA-to není pro mne ?

Když jsem byla malá- udivovalo mne matčino prohlášení po obědě-Jdu si lehnout-kdyby tak na dvacet minut.

Rozčilovalo mna jako puberťáka a protože jsem byla " nebývale chytrá",když jsem si myslela,že všechno vím a všude jsem byla dvakrát-tak jsem se dost s despektem dívala na to - kdyby jen na dvacet minut.

Většinou to bylo déle a já si v duchu říkala,že je jak ti " jižani"-taky nic nedělaj do pozdních odpoledních hodin- to je k pláči.

Neuvědomila jsem si,. že k pláči jsem tady jen já,protože své tělo okrádám o něco, co tolik potřebuje a bez čeho by se mi pracovní zatížení daří zvládat jen s vypětím sil.

Ty útrpné náhledy nad zvyky " líných jižanů",kteří svému pohodlí a zdraví při odpolední siestě podřídili všechno-včetně pracovní doby bank- jsou zbytečné a dokonce trapné.

Ono totiž není třeba někdy hledat speciální léky na stres a deprese-stačí velmi často na chvilku-třeba jen na dvacet minut spočinout ve sladkém nicnedělání,přemýšlet se zavřenýma očima.

Takže tedy rada- NAUČME  SE  ZNOVU  SIESTĚ.

 Slovo siesta pochází z latinského " sixta" což znamená šestá hodina dne.

U Římanů to byl výraz pro poledne.

Krátký spánek nebo odpočinek nepraktikovali jen Římané-znali ji  naši předci,je součástí životního rytmu všech přírodních národů a krom toho-většiny živočišné říše.

Tak proč ji nepraktikujeme my ?V čem jsme jiní,lepší?

Říkáme si, že je to škoda času- že se to nehodí.Naše děti spaly po obědě-chtěli jsme aby nebyly rozmrzelé,aby byly zdravé-pro nás to neplatí ?

Všechno už máme,všeho jsme dosáhli-nepotřebujeme dbát o svoji duševní pohodu a když tak - raději prášek- je to tak in.

Instinkt spánku neexistuje jen tak pro nic a za nic-vyvíjel se během celého vývoje člověka jako živočišného druhu.

Pokud své instinktivní jednání narušujeme umělým světlem večer a v noci,tím, že pracujeme do noci, pijeme kávu-uděláme trochu víc práce- to ano.Ale svoje síly obnovujeme o to déle a obtížněji.

Proto nestačí jen naslouchat instinktivní potřebě spánku,ale je vhodné odstranit to, co by ji mohlo uměle narušit-osvětlení,televize,puštěný počítač.

Při siestě se mozkové vlny zpomalují tak jako při spánku-od rytmu beta přes alfu/během usínání/,thétu / hluboký spánek/ až po deltu-velmi hluboký spánek.

Obnovení psychických sil při siestě je tedy vysvětlováno zpomalením elektrických vibrací mozku.

Při stresových situacích vylučuje tělo hormon kortizol-během spánku se jeho hodnoty snižují.

Jak poznat čas pro siestu ?

Naše tělo si řekne samo-jen ho poslouchat.Těžké nohy,víčka i hlava,zpomalené reflexy,mrkání víček.

Nepatrně se nám zvýší množství hormonu spánku-neřešme to kávou nebo sklenkou alkoholu-nejlepší je poslechnout první vlnu po poledni-  dejte si siestu.

Není nutný spánek-stačí klid a ospalost.Principem je-vypnout na několik minut-odcestovat až k hranici spánku.

Je obtížné sdělit v práci-mám siestu-nedělám-je to obrana proti infarktu a bude se mi lépe pracovat-to nevím jak bych to udělala.Já mohu-umím si udělat čas i klid-ale radu pro ostatní neznám.

Pozice pro siestu :

* vleže nebo v hlubokém křesle

*nebo položit hlavu mezi ruce

*někdo to dokáže i metru nebo v autobuse

Etapy-

* zavřít oči

*maximálně uvolnit svaly

*dýchat zhluboka a pomalu

*nechat se prostoupit pocitem klidu a příjemna

Při probouzení-pomalu-nadýchnout ,vydýchnout,protáhnout se-a- vzhůru do života.

online:
S TROCHOU NADHLEDU-Denní horoskopy
ANDĚLSKÉ KARTY-vylož si
Sedni si v klidu,klikni na obrázek-obrázky se mění samy,vnímej mantru
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one